Friday, November 01, 2013

de kleine lettertjes

Als ik met mijn vriendinnetje de foto albums van onze vorige vakantie tripjes zit door te bladeren weet ik het zeker, er moet een nieuw brilletje komen. Deze staat al in drie boeken dus hoog tijd voor een nieuwe look!
Gelukkig is manlief deze keer wel een zaterdag boven water te vinden dus we kunnen op pad. Lenzen in en op naar de opticien. Ik heb er zin in.
De opticien ook, die heeft net zijn zaak volledig verbouwd en de collectie is nagelnieuw. Ik heb ze allemaal opgehad maar bij geen enkele geeft bij mij het WAUW effect.

Geheel tegen mijn princiepes ga ik vreemd en bezoek een andere opticien in het dorp. jaja een piepklein dorp, maar we hebben drie opticiens
Na weer een lange pas-sessie zet ik het brilletje op waarbij ik zeg, deze is het! Ik ben blij.
Manlief vraagt nog wel even zachtjes of hier wel een leesdeel in kan.... ik kijk even heel lelijk en zeg tegen de juffrouw dat dat echt niet aan de orde is, maar dat ik wel mijn oogjes even wil laten nakijken. Dat kan. Dus smiddags de lenzen weer uit, brilletje op en dan begint het. " wat is beter.... glaasje een of glaasje twee.... en nu een of twee" Mag je dan eerlijk zeggen dat het echt geen ruk verschil maakt??
En dan voor het eerst in mijn leven krijg ik te horen " uw ogen zijn vooruit gegaan, u heeft te sterke glazen in de bril" aha ik prijs me al gelukkig en zie me al triomfantelijk thuis aankomen, mijn ogen worden niet slechter, die worden beter.... dat zal hem.... Maar dan komt het: " dat komt omdat er meer plus komt, dan gaat de min wat omlaag"... eh... je bedoelt......
De juffrouw wil toch mijn leesprestaties even beoordelen. Ik krijg een super charmante bril op, zo een waarbij je absoluut niet denkt " ja dat is hem" en ik krijg een blad met tekst onder mijn neus. Ik kan alles lezen, dat zei ik toch al, ik kan prima lezen alleen het wisselen van ver weg naar dichtbij vraagt even wat focus tijd. Ze goochelt wat met glaasjes en weer die kaart onder mijn neus. En ik kan echt niet anders als zeggen...oke... eh ja.... dat scheelt wel een hele boel........Na nog wat glaswissels is de juffrouw eruit, leesondersteuning moet het worden. ik ben al afgehaakt, zie fietsen met fietsondersteuning, figuurondersteunende panty's en borstondersteunende step-inn's ..... de verloedering is begonnen.... leesondersteuning!!!

Terwijl dit in mijn hoofd nog aan het verwerken is komt mijn pas uitgezochte brilletje op tafel samen met de leesondersteunende prijslijst, en ook maar meteen de variofocus variant erbij.  Gehoorondersteuning heb ik duidelijk nog niet nodig want ik hoor prima de schrikbarende bedragen! met daarachter aan het slechte nieuws.... past niet in dat kekke briletje!
Ik moet dit echt verwerken en spreek af dat ik ga nadenken of ik dit brilletje neem met gewone ik-kan-zelf-lezen glazen of dat ik terug kom en een ander brilletje uitzoek waar de nee-je kunt-niet-meer-zelf-lezen glazen inpassen. gedesillusioneerd fiets ik naar huis.
De reactie van manlief laat ik maar even achterwege....hij had er geen enkele ondersteuning bij nodig in ieder geval.

de keuze over wat voor bril en wat voor glas stel ik nog even uit, ik herstel van een oogontsteking die ik opliep na een beschadiging aan het hoornvlies (lens niet goed uitgepeuterd) Daarna opnieuw meten en wie weet zijn die kleine lettertjes daarna ineens een stuk groter geworden!!!








1 comment:

Nicky said...

Dilemma! Wist trouwens niet dat dat allemaal zo ingewikkeld is...