Tuesday, September 04, 2012

hello world!

Ik heb het echt gezworen, met de hand op mijn hart, het bekende V teken in de lucht en er zelfs nog tussendoor gespuugd zoals je dat vroeger op school deed..... Ik ga nooit, nooit, maar dan ook echt nooit duiken....... Ik ga al niet graag het water in en als ik dan al eens een keertje ga (bij 30+ graden) dan moet de bodem wel zichtbaar zijn en wil ik liever niet kopje onder. Watervrees?  Nee niet, ik kan goed zwemmen maar vind het gewoon niet leuk. Vroeger iets te vaak kopje onder geduwd tijdens het schoolzwemmen denk ik..... redementen uit het verleden....

Maar met een man en zoon die fanatiek aan het duiken geslagen zijn is het wel iets wat leeft in huize huizing. Een garage vol met pakken, flessen, vinnen en andere " troep" Kofferbakken vol zooi wanneer we op vakantie gaan en heel veel verhalen van allerlei vissen.
Ergens is dat knopje dan toch omgegaan, dan ook maar eens een proefduikje in het zwembad, een lesje... en nog een lesje..... En een paar weken later zink ik voor het eerst langs een touw af in het warme water van jamaica. Mijn lijf staat net zo strak gespannen als het ankertouw, mijn oren doen zeer en ik heb van de stress nog geen vis gezien Nee.... dit is big fun......
Maar al gauw slaat het helemaal om, ik krijg de slag te pakken en beter nog de smaak.

Ik weet nu waarom ze het over de "onderwaterwereld" hebben....Er gaat letterlijk een wereld voor je open een hele bijzondere wereld. Zo zit je op een gladde blauwe zee en wanneer je dan verdwijnt onder de oppervlakte dan duik je letterlijk die nieuwe wereld in. De ene keer heb je zand onder je, dan weer rots partijen of koraal. Elke duikstek lijkt een eigen landschap te hebben met zijn eigen bewoners.
Ik voel me als een reus in guillivers reizen wanneer ik onder water ga. Je zit tussen de dieren die zoveel kleiner zijn dan ik (nee nog nooit een walvis haai tegengekomen) maar zij lijken niet onder de indruk van mijn aanwezigheid. Ik kijk neer op allerlei kruisels die op de bodem rondscharrelen en ik vind het allemaal even fascinerend.

Inmiddels ben ik 40 duiken en 4 pasjes verder, herken ik al zeker 20 soorten vis en zit ik in de boeken voor een volgend pasje......reddend zwemmen voor duikers. Ik heb nog niet eens zoveel gewone zwemdiploma's bij elkaar weten te sprokkelen!
Ik begin langzaam aan een beetje mee te doen in het duikwereldje en ik geef toe, ik vind het wel stoer van mezelf iets wat ik zo erg niet wilde en wat ik toch zo leuk ben gaan vinden!

Hello world, tot gauw weer want de volgende trip staat in de planning! Een een bezoekje aan die nieuwe wereld staat dan zeker op de agenda!






1 comment:

Nicky said...

Mij verbaast het niks. Ik herinner me lange zaterdagen in zwembad De Wisselslag waar we meer onder water dan boven water zwommen! Leuk hoe je nu geniet van de onderwaterwereld!